کد خبر: 23967
تعداد نظرات: 1 نظر
تاریخ انتشار: - اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷
جستجوی خود در دیگری جدی ترین تفکرات زمان ما با احساس بی خانمانی دست و پنجه نرم می کنند. حس اتکاناپذیری تجارب انسانی که به وسیله ی شتاب غیر انسانی دگرگونی های تاریخی پدید آمده است، هر ذهن حساسی را به ثبت شکلی از احساس غثیان، احساس سرگیجه ی فکری، برانگیخته است. و دست کم... مطالعه بیشتر »

جستجوی خود در دیگری

جدی ترین تفکرات زمان ما با احساس بی خانمانی دست و پنجه نرم می کنند. حس اتکاناپذیری تجارب انسانی که به وسیله ی شتاب غیر انسانی دگرگونی های تاریخی پدید آمده است، هر ذهن حساسی را به ثبت شکلی از احساس غثیان، احساس سرگیجه ی فکری، برانگیخته است. و دست کم در آغاز کار، به نظر می رسد بهترین راه درمان این حس غثیانِ روحانی تشدید آن است. تفکر مدرن خود را متعهد به نوعی هگل گرایی کار بسته کرده است:

جستجوی خود در دیگری. اروپا خود را در امور شگفت(exotic) جستجو می کند- آسیا، در خاورمیانه، در میان مردمان فاقد فرهنگ مکتوب؛ در آمریکایی اسطوره ای؛ عقلانیتی از پا افتاده خود را در انرژی فراشخصی خلسه ی جنسی یا خلسه ی ناشی از مواد مخدر جستجو می کند؛ خوداگاه معنای خود را در ناخودآگاه ردیابی میکند؛ و مشکلات انسان باورانه فراموشی خود را در ” بی طرفی ارزشیِ ” علم و کمّی سازی جستجو می کنند. به این ترتیب ” دیگری ” در قالب شکل خشنی از پالوده سازی ” خود ” تجربه می شود. اما این ” خود ” همزمان به شدت سرگرم تسخیر و تصرف تمامی قلمروهای غریب تجربه است. حساسیت مدرن میان دو تکانه ی ظاهرا متناقض اما در واقع مرتبط با هم در نوسان است؛ تسلیم در برابر امر شگفت، بیگانه، و دیگری؛ و اهلی کردن امر شگفت، عمدتا از طریق علم.

#علیه_تفسیر
#سوزان سانتاگ

ارسال به تلگرام
برچسب ها:
ارسال به دوستان
انتشار یافته: 1

اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷

mer30

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ها
چندرسانه ای