کد خبر: 30726
تعداد نظرات: 0 نظر
تاریخ انتشار: - اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۷
انتقاد تهیه کننده «فِراری» از تلویزیون و شرایط دشوار اکران جهانگیر کوثری؛ انتقاد به رفتار فرسایشی با فیلم‌هایی را که به ذائقه برخی خوشایند نیست. جهانگیر کوثری تهیه کننده فیلم «فِراری» با انتقاد شدید از صداوسیما گفته برای پخش تیزرهای تبلیغاتی یک فیلم از تلویزیون باید از هفت خان رستم عبور کرد. او همچنین ادعا... Read more »

انتقاد تهیه کننده «فِراری» از تلویزیون و شرایط دشوار اکران
جهانگیر کوثری؛ انتقاد به رفتار فرسایشی با فیلم‌هایی را که به ذائقه برخی خوشایند نیست.

جهانگیر کوثری تهیه کننده فیلم «فِراری» با انتقاد شدید از صداوسیما گفته برای پخش تیزرهای تبلیغاتی یک فیلم از تلویزیون باید از هفت خان رستم عبور کرد. او همچنین ادعا کرده برخی فیلم‌های سینمایی خوشایند نظام نیست و به دلیل این‌که نمی‌تواند آنها را به طور مستقیم حذف کند، با یک شیوه فرسایشی آنها را نابود می‌کند.

تهیه کننده «فراری» درباره دلیل پخش محدود تیزرهای این فیلم سینمایی در تلویزیون گفت: «به دلیل رقابت ۱۶ فیلم سینمایی برای اکران در نوروز، فرصت تبلیغات پیش نیامد و در آخرین روزها شانس اکران برای فراری فراهم شد و تبلیغ تلویزیونی آنچنانی هم برای «فراری» فراهم نشد و ما از ماراتن رسیدن به تبیلغات جاماندیم. به تازگی مجوز اکران گرفته بودیم و تا آمدیم تبلیغات کنیم، فیلم اکران شد و به اعتقاد من زمان هم یکی از عوامل عدم موفقیت فروش «فراری» شد و درنهایت فیلم مهجور ماند.»

او در ادامه به مشکلات تبلیغاتی این فیلم اشاره کرده است: «همان‌طور كه می دانید برای پخش تیزر در تلویزیون، ابتدا اصل فیلم باید در شورای صداوسیما دیده شود تا بتوانند ۳۰ ثانیه از آن را به عنوان تبلیغ پخش کنند. تیزر هم اکنون از تلویزیون پخش می شود اما تیزر «فراری» با تیزر هایی كه برای «لاتاری» و «به وقت شام» پخش می‌شود، زمین تا آسمان فرق می كند. برای مثال بین سریال پایتخت که بسیار پر بیننده است، تیزر «لاتاری» و «به وقت شام» پخش می شد اما این امکان برای فراری کمتر بود.»

کوثری همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا صداوسیما به همه فیلم‌های سینمایی به شکل مساوی تیزر اختصاص نمی‌دهد، گفت: «طبق بررسی هایی که چند سال پیش در اتحادیه تهیه‌کنندگان داشتیم به یک آمار عجیب رسیدیم؛ پخش تیزرهای تلویزیونی یک فیلم می تواند ۸۵ درصد مخاطب به دست بیاورد! یعنی تاثیر تلویزیون به این شکل است. طبیعی است اگر تیزر یک فیلم پخش شود این ۸۵ درصد مخاطب را به دست می آورد اما برای پخش تیزر، شما باید از فیلترهای مختلفی عبور کنید. فیلم باید ساده و خنثی باشد، اجتماعی نباشد و به قول خودشان سیاه نمایی نکند. مهم است که نویسنده، کارگردان و بازیگر اثر چه کسانی هستند؛ این ها نباید ممنوع التصویر باشند. تازه شما از این هفت خان که عبور کنید، تیزر پخش می شود.»

این مجری سابق تلویزیون در ادامه می‌گوید: «در مرحله بعدی باید دید تیزر قرار است در چه ساعاتی، در بین کدام برنامه ها و در کدام شبکه ها پخش شود؟ اگر خاطرتان باشد، صداوسیما هر روز یک ساعت برای فیلم سینمایی«چ» برنامه می‌گذاشت و به مناسبت های مختلف آن را پخش می کرد. پشت صحنه فیلم «ماجرای نیمروز» چندین بار از تلویزیون پخش شد اما ما برای فیلم «قصه ها» تنها به دنبال ۳۰ ثانیه پخش بودیم که نشد. وجود این تبعیض ها، فیلم را زمین می زند. مگر چقدر می‌توان مقاومت کرد؟ تبلیغ فیلم از تلویزیون خیلی مهم است، حتی اگر از شبکه های «بی بی سی» یا «من و تو» باشد. متاسفانه در رسانه ملی تبعیض وجود دارد و اجازه هم نمی‌دهند که در تلویزیون های خارجی تبلیغات داشته باشیم. مگر چند فیلم می تواند قدرت «جدایی نادر از سیمین» را داشته باشند؟ مردم فیلم فرهادی را در مقابل فیلم ده نمکی قرار دادند و شروع کردند به تبلیغات.»

تهیه کننده «خون بازی» در پایان به نکته جالبی در مورد به مشکل خوردن برخی فیلم‌های سینمایی در زمان طی کردن پروسه اکران اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «یک سری فیلم ها خوشایند نظام نیست و در عین‌حال نمی تواند آن ها را به طور مستقیم حذف کند، بنابراین با یک شیوه فرسایشی این فیلم ها را به زمان می سپارد و آثار در این دست اندازها آنقدر می مانند و از این اداره به ارگان می شوند تا در نهایت به نابودی می رسند؛ فیلم هایی مثل «عصبانی نیستم» یا «آشغال های دوست داشتنی»، «یک شب» و… چنین سرنوشتی پیدا می کنند. به قدری با این فیلم ها بازی می شود و نظرات متعدد می دهند که خود به خود دچار فرسایش و کهنگی می شوند. بعد از گذشت دو یا سه سال، اکران دیگر فایده ای ندارد. البته «عصبانی نیستم»، فیلمی بود که جای خودش را باز کرده و در جشنواره های خارجی نمایش داده شده است اما همه فیلم ها این امکان را ندارند و طبیعی است مسئولانی که در رأس امور سینمایی قرار می‌گیرند، باید خیلی قدرتمند باشند تا در مقابل ارگان هایی که در کار سینما دخالت می کنند، بایستند اما این اتفاق نمی‌افتد و در واقع زورشان نمی رسد. وقتی فیلمی پروانه ساخت و نمایش می گیرد و اکران می شود، امام جمعه ای در یک شهرستان کوچک با فیلم مخالفت می کند! این اتفاقات نباید بیفتند. اگر ما تابع قانون نباشیم دچار یک آنارشی و هرج و مرج می شویم که امروز شاهدش هستیم. یک سری فیلم‌ها توسط همین طرز فکرها و تنگ نظری ها نابود شدند.»

ارسال به تلگرام
برچسب ها:
ارسال به دوستان
انتشار یافته: 0

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ها
چندرسانه ای