کد خبر: 98537
تعداد نظرات: 0 نظر
تاریخ انتشار: - مرداد ۵, ۱۳۹۷
پیام هایک در مقالهٔ «معنای رقابت» اینست که مدل کاملا رقابتی با توجه به ماهیت واقعی فرایندهای رقابتی گمراه کننده است. این مدل از لحاظ ماهیت ایستا است و محصولات همگن و شناخت کامل را فرض میگیرد، در رقابت کامل هیچ توضیحی برای تبلیغات، برای تفاوت گذاری کالاها، یا برای رقابت قیمت وجود ندارد در... مطالعه بیشتر »

پیام هایک در مقالهٔ «معنای رقابت» اینست که مدل کاملا رقابتی با توجه به ماهیت واقعی فرایندهای رقابتی گمراه کننده است. این مدل از لحاظ ماهیت ایستا است و محصولات همگن و شناخت کامل را فرض میگیرد، در رقابت کامل هیچ توضیحی برای تبلیغات، برای تفاوت گذاری کالاها، یا برای رقابت قیمت وجود ندارد در حالیکه این موارد همان شیوه هایی هستند که تاجران واقعی سعی میکنند با استفاده از آنها برای خریدهای مصرف کننده به رقابت بپردازند.

مهمتر از اینها آنکه رقابت کامل صریحا «مناسبات شخصی» ِمیان شرکت کنندگان در بازار را از مدل حذف میکند با این حال، در زندگی واقعی، شناخت محدود ما به مناسبات شخصی و وکالتشان متکی است، نام های تجاری (برندها) و حُسن شهرت ضرورت تام دارد. اما اینها بهیچوجه از شدت رقابت نمی کاهد بلکه صرفا توصیف میکند که چگونه این کار انجام میشود. ناقص خواندن این نوع رقابت (آن گونه که جون رابینسون انجام داد) مسلما گمراه کننده است. با توجه به محدودیت شناخت در دنیای واقعی، چنین رقابتی در حد ممکن «کامل» است. در واقع چنین کاربستهای ناقص به خودی خود دلیل اند بر اینکه بازار هنوز مجموعه ای از قیمتها را بوجود می آورد که هر کالایی دقیقا به اندازه ای ارزان فروخته میشود که روی دست جایگزین نزدیک بالقوه اش بلند شود. هایک این را دستاوردی حقیر تلقی نمیکند.

نکته مهم هایک در اینجا برای برنامه ریزی مرکزی و مقررات دولتی اینست که مقایسه نباید با مدل غیرواقعی رقابت کامل انجام شود مقایسه باید بین بازارهای واقعی که رقابت آزاد وجود دارد و وضعیتی باشد که اگر ابدا رقابت نبود وجود می داشت. هایک در اینجا تا مغز استخوان ِ مسأله اقتصاد سوسیالیسم پیش رفت. با نادیده گرفتن ضابطه هایی در زمینهٔ مسائل اساسی که بازار برای حل آن بوجود آمده است یعنی ناهمگنی و فقدان شناخت فراگیر، نمیتوان بازار را مورد انتقاد قرار داد.

اینجا هایک به موضوع آخرین مقاله اش دربارهٔ نظریهٔ بازارها میرسد: کل فعالیت اقتصادی همیشه متوجه آینده است «همیشه سفری به سوی ناشناخته هاست» که نتیجهٔ آن کشف راههای جدید انجام دادن کارها و محصولات جدید است یعنی همان ایده ای که در پس عنوان مقالهٔ بعدی هایک قرار دارد: «رقابت به مثابه کارْ-شیوهٔ کشف». بازارها دربارهٔ شناخت و تغییرند. شناختی که برای تصمیمات بازار اهمیت دارد، منطبق با زمان و مکان تخصصی، تفصیلی و توصیف کننده جزئیات است. گاهی اوقات نیز تلویحی و غیرقابل بیان است. (آمیزهٔ شناخت تلویحی و مهارتها که شرکت کنندگان در بازار به کار میگیرند در وهلهٔ اول حتی چنان شناختی از واقعیات نیست که آنها بتوانند در صورتیکه یکی از مقامات از آنها بخواهند، فهرست کنند و انتقال دهند)

اطلاعاتی که عموما در مدلهای اقتصادی فرض میشود که وجود دارد در واقع هنوز بایست در فرایند بازار و رقابت و همچشمی کردن کشف شود. این اطلاعات و شناخت، محصول ِرقابت میان عرضه کنندگان ِ تا حدی ناآگاه است که با فرایند واقعی آزمون و خطا سعی میکنند با کسب اطلاعات دربارهٔ مصرف کنندگان تاحدی ناآگاه و تامین اطلاعات برای آنها، کسب منفعت کنند. هیچ وسیلهٔ رضایت بخشی برای نسخه برداری از فرایند بازار در جهت تولید این شناخت وجود ندارد سوسیالیستهای نئوکلاسیک بدون درک ماهیت بازار و اینکه بازار چگونه به محاسبهٔ ارزش توفیق می یابد، به این مسأله پرداختند.

 

 

ارسال به تلگرام
برچسب ها: برچسب‌ها:,
ارسال به دوستان
انتشار یافته: 0

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ها
چندرسانه ای