کد خبر: 139243
تعداد نظرات: 0 نظر
تاریخ انتشار: - شهریور ۲۴, ۱۳۹۷
کالین کپرنیک، چهره معترض و معروف فوتبال آمریکایی به عنوان نماد شرکت نایک انتخاب شد. شرکت تولیدی محصولات ورزشی نایک اعلام کرد از این پس از چهره این ورزشکار به عنوان نماد تبلیغاتی خود استفاده خواهد کرد. این بازیکن پس از پایان قراردادش با تیم سان فرانسیسکو در ژانویه ۲۰۱۷ با هیچ تیم دیگری قرارداد... مطالعه بیشتر »
کالین کپرنیک، چهره معترض و معروف فوتبال آمریکایی به عنوان نماد شرکت نایک انتخاب شد. شرکت تولیدی محصولات ورزشی نایک اعلام کرد از این پس از چهره این ورزشکار به عنوان نماد تبلیغاتی خود استفاده خواهد کرد.
این بازیکن پس از پایان قراردادش با تیم سان فرانسیسکو در ژانویه ۲۰۱۷ با هیچ تیم دیگری قرارداد بازی نبسته است. اما به دلیل حرکت اعتراضی او و احترام نگذاشتن به سرود ملی کشورش، امروز در صحنه ورزش آمریکا همزمان هم به عنوان محبوب‌ترین و هم منفورترین ورزشکار این کشور به شمار می‌رود. کالین کپرنیک درست دو سال پیش از آغاز یک بازی و در زمان پخش سرود ملی آمریکا به نشانه اعتراض به رفتار پلیس این کشور با سیاه‌پوستان، زانو زده و با سری افکنده مشت خود را بلند کرده بود. چند بازیکن دیگر فوتبال آمریکایی نیز این حرکت اعتراضی را تکرار کردند. این اعتراض خیلی زود در صحنه‌های ورزشی آمریکا گسترش یافت و برخی بازکنان بسکتبال نیز به همان شیوه اعتراض کردند. اعتراض ورزشکاران چنان بالا گرفت که خشم دونالد ترامپ را نیز برانگیخت. شرکت نایک به مناسبت سی‌امین سالگرد خلق شعار تبلیغاتی معروفش یعنی «فقط انجامش بده!» (Just do it)، آقای کپرنیک را به همراه سرنا ویلیامز تنیس‌باز و لوبرون جیمز بسکتبالیست به عنوان سفیران خود برگزیده است. روی تصویر تبلیغاتی نایک با چهره کالین کپرنیک نوشته شده است: «به چیزی ایمان داشته باشید. حتی اگر آن چیز به معنی فدا کردن همه چیز باشد.» نایک از این هم فراتر رفته و قصد دارد ضمن تولید یک مدل کفش ورزشی به نام «کپرنیک»، به انجمنی که این ورزشکار برای حمایت از کودکان تأسیس کرده، کمک مالی کند. تصویر سیاه و سفید کپرنیک که نایک برای نخستین بار آن را در توئیتر منتشر کرد خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده همرسان شد. همان گونه که حرکت اعتراضی کپرنیک در سال ۲۰۱۶ به مثابه نماد اعتراض به خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهان بدل شد، کارزار تبلیغاتی نایک نیز از سویی با استقبال و از سوی دیگر با حمله کاربران اینترنت روبرو گردید. برخی مخالفان اعتراض کپرنیک تهدید کردند که محصولات نایک را تحریم می‌کنند و برخی حتی تصاویری از آتش زدن مارک نایک روی پیراهن ورزشی و تنیس را همرسان کردند. فصل جدید رقابت‌های لیگ ملی فوتبال آمریکایی، ان‌اف‌ال سه روز دیگر آغاز می‌شود و نایک در آستانه بازی‌ها این دوره به کمک تبلیغات نوآورانه جدید خود تاکنون به سود خوبی دست یافته است. نایک به عنوان یکی از حامیان مالی ان‌اف‌ال، با انتخاب کپرنیک در واقع خطر مهمی را به جان خریده، زیرا این ورزشکار به دلیل از دست دادن قرارداد بازی از ان‌اف‌ال شکایت کرده و پرونده آن در جریان است. از سوی دیگر نایک با این حرکت خود را در معرض دشمنی دونالد ترامپ هم قرار داده است. رئیس جمهوری آمریکا گرچه هنوز به روش معمول خود توئیتر خصمانه‌ای در این زمینه منتشر نکرده، اما از پائیز گذشته تا کنون کارزاری شخصی را علیه ورزشکاران معترض به پیش می‌برد. ترامپ و بخشی از افکار عمومی آمریکا این حرکت‌های اعتراضی را نماد میهن‌ستیزی می‌دانند. آقای ترامپ شخصا از مالکان باشگاه‌ها خواسته است که این ورزشکاران را تنبیه یا حتی اخراج کنند. پیش از این مسئولان لیگ ان‌اف‌ال تصمیم گرفته بودند که برای پرهیز از این گونه اعتراض‌های جنجال‌برانگیز در فصل برگزاری مسابقات ۲۰۱۷ چاره‌ای بیندیشند. آنها در ابتدا گفته بودند که ورزشکاران مجاز به اعتراض و تحریم سرود ملی هستند اما برای این کار باید هنگام پخش سرود ملی در رختکن باقی بمانند. این اجرای دستورالعمل خیلی زود معلق شد زیرا بیم آن می‌رفت که موارد زیادی از نقض این دستور پیش بیاید و کار به دادگاه و شکایت بکشد. اکنون باید دید انتخاب کالین کپرنیک از سوی نایک موجب چه تغییر یا حرکتی در جریان برگزاری لیگ فوتبال آمریکایی امسال می‌شود.
ارسال به تلگرام
ارسال به دوستان
انتشار یافته: 0

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ها
چندرسانه ای